INTREBARI SI RASPUNSURI
CUM ȘTIU CE TIP DE CREDIT SE POTRIVEȘTE NEVOILOR MELE?
Primul lucru pe care trebuie să-l aveți în vedere este faptul că orice fel de împrumut la bancă ar trebui făcut doar în condițiile în care acesta reprezintă o nevoie ce nu poate fi gestionată într-un alt mod.
CELE MAI IMPORTANTE CLAUZE DIN CONTRACTUL DE CREDIT
În primul rând, puteți solicita orice fel de informație/explicație (referitoare la clauzele din contractul respectiv) din partea reprezentanților băncii/IFN-ului. Asigurați-vă că cereți toate detaliile pe care doriți să le știți cu privire la clauze, condițiile generale și costurile pentru diferite operațiuni pe care le puteți desfășura.
COSTUL CREDITULUI ȘI RESPONSABILITATEA BĂNCILOR
Este necesar să vă asigurați că aveți posibilitatea respectării pe termen lung a clauzelor contractului, așadar, ar trebui să aveți asigurată stabilitatea unui venit cel puțin egal cu cel pe care îl aveți la data contractării creditului.
CERERILE DE ȘTERGERE DIN BIROUL DE CREDIT
Orice înregistrare în BC, efectuată cu respectarea reglementărilor în domeniu, va rămâne în baza de date timp de 4 ani (de la ultima actualizare), indiferent dacă restanța a fost achitată între timp (4 ani de la achitarea integrală a creditului).
EXECUTAREA SILITĂ
Consumatorii nu trebuie să întârzie achitarea ratelor la credite cu mai mult de 90 de zile, deoarece în acel moment creditul este adus la scadență anticipată, iar banca poate să înceapă demersurile de recuperare a creanței sale.
UNDE PĂSTRĂM ECONOMIILE?
Reprezentanții băncilor comerciale recomandă consumatorilor cea mai sigură metodă de păstrare a economiilor.
DOBANDA CREDITULUI: FIXĂ SAU VARIABILĂ?
Dobânzile pot fi fixe sau variabile. Cum diferențiezi indicii ROBOR și IRCC? Recomandările CSALB către bănci.
Pentru mai multe informații, urmărește și următorul VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=4DsJfHnjIek
COMISIOANELE DINTR-UN CONTRACT DE CREDIT
Comisionul este suma de bani, procentuală sau fixă, pe care un consumator o plătește băncii pentru produsele și serviciile oferite. Valoarea comisioanelor diferă de la o bancă la alta și, alături de dobânzi, reprezintă o parte importantă a veniturilor acestora. Care sunt cele mai întâlnite comisioane?
MONEDA CREDITULUI
Consumatorii pot contracta credite atât în lei, cât și în valută, dar diferă condițiile de acordare a împrumuturilor (avansul și gradul de îndatorare). Dobânda la creditele în euro se calculează în funcție de Euribor + marja băncii, la care se adaugă riscul valutar.
AVANTAJELE CONCILIERII FAȚĂ DE INSTANȚĂ
CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 Curți de Apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor informațiile despre posibilitatea de soluționare amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri prin conciliere.
Pentru mai multe informații, urmărește și următorul VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=MllnU-SsLs8
CUM COMPLETEZ O CERERE DE NEGOCIERE CU BANCA?
În cei peste șase ani de activitate operațională, CSALB a primit peste 11.000 de cereri din partea consumatorilor, adresate băncilor și IFN-urilor sau altor instituții financiare supravegheate și reglementate de Banca Națională a României.
CUM NEGOCIEM CU BANCA ÎN CADRUL CSALB?
Conciliatorii CSALB recomandă consumatorilor să fie flexibili în negociere, să plece de la premisa că ambele părți (atât banca, cât și consumatorul) doresc să obțină avantaje din negociere și să aibă așteptări rezonabile, susținute de documente justificative pentru situațiile invocate.
GRADUL DE ÎNDATORARE
Primul lucru de care este necesar să țineți cont în momentul în care doriți să contractați un serviciu sau produs financiar este gradul de îndatorare de la momentul respectiv. Gradul de îndatorare reprezintă acel procent din venitul lunar pe care instituția financiară consideră că un consumator îl poate aloca plății unei rate pentru credit.
RATE EGALE SAU RATE DESCRESCĂTOARE?
Consumatorii au posibilitatea de a-și alege modalitatea de rambursare a creditelor. Rata este compusă din două elemente.
CUM NE AJUTĂ RAMBURSAREA ANTICIPATĂ?
Rambursarea anticipată reprezintă plata în avans a unei sume de bani, care se scade direct din soldul creditului – adică direct din ceea ce ai împrumutat. Nu se mai calculează dobânzi și comisioane, de aceea per total îți scad costurile totale. Sunt câteva lucruri de reținut în legătură cu rambursarea anticipată.
CONCILIEREA, DISPONIBILĂ ȘI PERSOANELOR JURIDICE
În relație cu persoanele juridice CSALB poate soluționa doar litigii care au ca obiect serviciile/instrumentele de plată sau emiterea de monedă electronică.
POATE CSALB SĂ VERIFICE LEGALITATEA CLAUZELOR UNUI CONTRACT?
Cu privire la analiza sau verificarea legalității unor clauze din contractul pe care îl aveți încheiat, Centrul nu are atribuția de a interveni, ci de a facilita legătura între dumneavoastră și comerciant, în cazul în care doriți să discutați și negociați o problemă (ce poate decurge din respectivele clauzele contractuale).
AVEȚI SUSPICIUNI CU PRIVIRE LA O POSIBILĂ FRAUDĂ BANCARĂ?
Dacă sesizați activități suspecte/necunoscute în contul dumneavoastră și știți că nu ați furnizat datele cardului dumneavoastră niciunei altei persoane, puteți proceda în felul următor:
CUM POATE FI EVITATĂ FRAUDA BANCARĂ?
Ce trebuie să faceți pentru a vă securiza conturile și tranzacțiile financiare.