×
  • Beneficii record din negocierile consumatori-bănci, în cadrul CSALB

    Valoarea medie a beneficiilor obținute în cadrul negocierilor intermediate de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a crescut cu aproape 40%, până la 3.700 de euro. Anul trecut, beneficiile totale rezultate din negocierile consumatori-bănci, au depășit 1,3 milioane de euro, fiind cele mai mari din cei cinci ani de activitate ai CSALB. Valoarea beneficiilor obținute din negocierile consumatori-bănci/IFN în perioada 2016-2020 a depășit 4 milioane de Euro. (mai mult…)

    Continuare
  • Atenție la costurile amânării ratelor la credite! Recomandările CSALB

    Amânarea ratelor la creditele contractate până pe data de 30 martie 2020 este posibilă și în acest an. Aproximativ 560.000 de debitori au beneficiat până acum de moratorii legislative și private, adică 14,7% din totalul creditelor acordate de sectorul bancar. Deoarece amânarea plății ratelor produce o serie de consecințe, care pot avea și valențe negative pentru consumatori, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) le transmite acestora o serie de recomandări. Mai multe informații găsiți în comunicatul atașat și accesând acest video explicativ: https://www.youtube.com/watch?v=sXWPyKxRKMY (mai mult…)

    Continuare
  • Cazuri atipice în cadrul CSALB: Unii consumatori folosesc negocierile pentru a obține clarificări și explicații de la bănci

    Până în decembrie 2020 Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit de peste zece ori mai multe cereri de negociere cu băncile și IFN-urile decât în 2016 – primul an de activitate operațională (2.430 de cereri la începutul lunii decembrie 2020 față de 235 cereri în 2016). Efectele crizei sanitare și deciziile de amânare la plată a ratelor au făcut ca apetitul băncilor și IFN-urilor pentru negociere să se diminueze până la nivelul înregistrat în 2018. Astfel, doar un sfert dintre cereri au fost acceptate de bănci și IFN-uri pentru negociere (545 de dosare formate până în decembrie 2020), cu 20% mai puține față de anul precedent. Chiar și în aceste condiții dificile, nu toți consumatorii care se adresează CSALB solicită beneficii materiale de la băncile cu care intră în negociere. Unii dintre acestia cer doar clarificarea unor clauze din contract sau explicarea unor decizii luate de instituția de credit. (mai mult…)

    Continuare
  • Negocierile consumatori-bănci în pandemie: De la zeci de Lei, la zeci de mii de Euro

    De la începutul anului și până acum au fost finalizate prin împăcarea părților 300 de negocieri, dintre care 294 cu băncile și 6 cu IFN-urile. Plaja valorică a beneficiilor obținute este foarte mare: de la beneficii mai mici de 100 de lei, cazuri în care consumatorii au semnalat mai mult probleme de principiu în relație cu banca, până la ștergerea integrală a datoriilor către bancă. Înregistrăm un nou record valoric pentru negocierea unui contract în Euro: o datorie de 60.000 de Euro ștearsă integral de bancă.  Pentru că în vara acestui an băncile au încurajat consumatorii să se adreseze CSALB, am vrut să vedem care sunt impresiile consumatorilor, în câteva dintre cazurile soluționate. Le aflați din comunicatul atașat, precum și modul în care strategiile băncilor sunt percepute de conciliatorii Centrului. (mai mult…)

    Continuare
  • Rezultate slabe pentru IFN-uri

    Concilierile dintre Instituțiile Financiare Nebancare (IFN) şi clienţii acestora au rezultate slabe, chiar și după cinci ani de la înființarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Deși cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decât anul trecut, Instituțiile Financiare Nebancare au acceptat spre negociere doar 22 de solicitări ale consumatorilor. Dintre acestea, doar în cinci cazuri negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților, de peste 55 de ori mai puțin decât în cazul băncilor. Din păcate, doar două IFN-uri au acceptat anul acesta să intre în negocieri cu consumatorii în cadrul CSALB. (mai mult…)

    Continuare
  • De ce consumatorii și băncile se împacă mai rar

    Anul trecut, în 85% dintre negocierile purtate între consumatori și bănci, părțile acceptau soluția dată de conciliatorii CSALB. Trendul din ultimele luni arată o scădere a numărului de soluții acceptate. Acum, doar 80% din negocieri se încheie cu o împăcare. Cauza principală (65%) pentru care negocierile au eșuat o reprezintă refuzurile venite din partea consumatorilor. În documentul alăturat va spunem care sunt cauzele care stau la originea acestor refuzuri, precum și câteva exemple de soluții propuse de conciliatori, dar refuzate de părți. În plus, conciliatorii CSALB fac și câteva recomandări pentru consumatori, bănci și IFN-uri. (mai mult…)

    Continuare
  • Primii 5 ani ai CSALB. Ce ne propunem pentru următorii ani

    Sunt mai mult de 1.500 de negocieri între consumatori și bănci/IFN-uri începând cu 1 martie 2016, dintre care 1.300 s-au încheiat cu acordul părților. În total, consumatorii au obținut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri. Prin înființarea CSALB s-a creat cadrul legal pentru negocierea, pentru prima dată în România, pe marginea unui contract existent. Astfel, raporturile dintre bănci și consumatori au putut fi reechilibrate prin ștergerea sau eliminarea unor comisioane, diminuarea dobânzilor, ștergerea parțială sau totală a datorie. Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de CHF sau 44.600 de Euro, iar unele cazuri și-au găsit rezolvarea într-o singură zi. 54% dintre creditele conciliate sunt în lei, 23% în euro și 20% în CHF. (mai mult…)

    Continuare
  • Recomandări CSALB către bănci: mai puține cereri clasate, mandate flexibile, negociere reală

    Într-o perioadă marcată de dificultățile economice generate de pandemie, reprezentanții CSALB recomandă instituțiilor financiar-bancare o serie de măsuri necesare pentru ca negocierile dintre consumatori și bănci să aibă rezultate mai bune. Principala recomandare se referă la cererile primite de CSALB de la consumatori, dar care sunt respinse de bănci/IFN-uri. Numărul acestora ar trebui să scadă, spun reprezentanții CSALB, mai ales într-o perioadă în care flexibilitatea băncilor/IFN-urilor și sprijinul acordat consumatorilor echivalează cu păstrarea încrederii acestora în instituțiile financiar-bancare. (mai mult…)

    Continuare
  • O bancă șterge 43.000 CHF și închide creditul unei familii din București. Reacția consumatorului

    Cazul unei familii din București exemplifică atât soluțiile care pot fi obținute în cadrul CSALB, cât și contribuția conciliatorilor în procesul de negociere, precum și activitatea propriu-zisă în concilierea online, care a devenit o obișnuință în perioada restricțiilor sanitare. Astfel, o familie cu trei copii, care își achita cu greutate ratele la două credite denominate în CHF, la două bănci diferite, a obținut în cadrul Centrului ștergerea completă a unei datorii și reducerea cu 30% a unui alt împrumut. Toate acestea s-au întâmplat în mai puțin de jumătate de an din momentul depunerii primei cereri. (mai mult…)

    Continuare