×
  • CSALB avertizează: Atenție la firmele care promit ștergerea din Biroul de Credit!

    Începând cu anul 2019, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) înregistrează o creștere a numărului de cereri prin care consumatorii solicită ștergerea înregistrărilor din Biroul de Credit. Din păcate, soluționarea acestor cereri nu se poate face printr-un proces de negociere cu banca sau cu IFN-ul, așa cum se întâmplă, de regulă, în cadrul procedurii de conciliere. CSALB trimite cererile primite către instituția de credit sau către instituția financiară nebancară, iar aceasta pot doar să verifice corectitudinea înregistrării consumatorului în această bază de date. Din acest motiv, 9 din 10 cereri care au ca obiect ștergerea din Biroul de Credit sunt respinse de bănci și IFN-uri, fiind clasate. Restul de 10% dintre cereri sunt soluționate amiabil, după sesizarea CSALB. Din aceste motive, recomandăm consumatorilor să se adreseze direct băncilor și IFN-urilor pentru solicitări care vizează Biroul de Credit și să evite intermediarii care promit sau garantează succesul radierii acestor înregistrări. (mai mult…)

    Continuare
  • CSALB lansează Caravana Online în cele mai mari orașe ale țării

    Conciliatorii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) îi vor sfătui pe consumatorii români de servicii financiare din cele mai mari orașe ale țării cum să își formuleze cererile și ce trebuie să facă pentru a avea o negociere reușită cu banca sau IFN-ul. Campania de informare se va desfășura pe parcursul a cinci luni și se va adresa consumatorilor din Arad, Timiș, Cluj, Galați, Iași, Constanța, Bihor, Dolj, Brașov, Argeș și Prahova. Din cauza pandemiei, Caravana pe care CSALB o organiza prin întâlniri periodice cu consumatorii, reprezentanții băncilor comerciale, jurnaliști și autorități locale nu a mai fost posibilă de la finalul anului 2019. Totodată, concilierile s-au desfășurat exclusiv online sau telefonic. În aceste condiții, considerăm necesară o campanie de informare online și prin intermediul presei locale, în care să transmitem recomandări consumatorilor privind modalitatea de redactare a cererii de intrare în negociere cu instituția de credit, dar și în legătură cu rigorile, limitele și cerințele din timpul unei negocieri la distanță. (mai mult…)

    Continuare
  • Băncile recomandă negocierea cu consumatorii după expirarea perioadei de amânare a ratelor

    Criza sanitară îi afectează pe consumatori, comercianți și întregul mediu economic, dar are și părți bune, spun reprezentanții celor mai mari instituții financiare din sistemul bancar. În 2020 și 2021, peste 708.000 de consumatori au solicitat băncilor amânarea plății ratelor, la care se adaugă cei care au cerut acest lucru IFN-urilor. Cu toate acestea, pandemia a facilitat îmbunătățirea relației consumatorilor cu băncile, iar negocierea în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) este un instrument pe care instituțiile de credit vor să îl folosească mai mult în perioada următoare. Analizarea situațiilor individuale și găsirea soluțiilor personalizate sunt mai dezirabile decât moratoriile care oferă soluții generale, spun reprezentanții băncilor. CSALB a întrebat top-managementul celor mai mari bănci comerciale din România despre modul în care pandemia a schimbat relația consumatori-bănci. Regăsiți răspunsurile în comunicatul de presă. (mai mult…)

    Continuare
  • Avertisment CSALB: Amânarea ratelor, o măsură insuficientă pentru mulți consumatori

    Din solicitările transmise de consumatori către CSALB pot fi observate o serie de probleme cu care aceștia deja se confruntă, chiar dacă au beneficiat de amânarea plății ratelor pentru perioada maximă de 9 luni. Mai mult, aceste probleme s-ar putea amplifica în perioada următoare. De aceea, băncile ar trebui să fie pregătite pentru multe situații în care consumatorii nu vor putea să-și respecte obligațiile de plată conform noilor grafice de rambursare, chiar dacă au beneficiat de amânarea plății acestor rate. CSALB a primit până acum aproximativ 250 de cereri în care consumatorii au solicitat, printre altele, și amânarea plății ratelor ca urmare a dificultăților financiare generate de pandemie. Mulți dintre aceștia, fie nu se încadrau în condițiile cerute de reglementările în domeniu (din cauza restanțelor sau atingerii pragului maxim de 9 luni), fie solicitau băncii găsirea unor soluții în plus pentru depășirea dificultăților financiare. (mai mult…)

    Continuare
  • Beneficii record din negocierile consumatori-bănci, în cadrul CSALB

    Valoarea medie a beneficiilor obținute în cadrul negocierilor intermediate de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a crescut cu aproape 40%, până la 3.700 de euro. Anul trecut, beneficiile totale rezultate din negocierile consumatori-bănci, au depășit 1,3 milioane de euro, fiind cele mai mari din cei cinci ani de activitate ai CSALB. Valoarea beneficiilor obținute din negocierile consumatori-bănci/IFN în perioada 2016-2020 a depășit 4 milioane de Euro. (mai mult…)

    Continuare
  • Atenție la costurile amânării ratelor la credite! Recomandările CSALB

    Amânarea ratelor la creditele contractate până pe data de 30 martie 2020 este posibilă și în acest an. Aproximativ 560.000 de debitori au beneficiat până acum de moratorii legislative și private, adică 14,7% din totalul creditelor acordate de sectorul bancar. Deoarece amânarea plății ratelor produce o serie de consecințe, care pot avea și valențe negative pentru consumatori, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) le transmite acestora o serie de recomandări. Mai multe informații găsiți în comunicatul atașat și accesând acest video explicativ: https://www.youtube.com/watch?v=sXWPyKxRKMY (mai mult…)

    Continuare
  • Cazuri atipice în cadrul CSALB: Unii consumatori folosesc negocierile pentru a obține clarificări și explicații de la bănci

    Până în decembrie 2020 Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit de peste zece ori mai multe cereri de negociere cu băncile și IFN-urile decât în 2016 – primul an de activitate operațională (2.430 de cereri la începutul lunii decembrie 2020 față de 235 cereri în 2016). Efectele crizei sanitare și deciziile de amânare la plată a ratelor au făcut ca apetitul băncilor și IFN-urilor pentru negociere să se diminueze până la nivelul înregistrat în 2018. Astfel, doar un sfert dintre cereri au fost acceptate de bănci și IFN-uri pentru negociere (545 de dosare formate până în decembrie 2020), cu 20% mai puține față de anul precedent. Chiar și în aceste condiții dificile, nu toți consumatorii care se adresează CSALB solicită beneficii materiale de la băncile cu care intră în negociere. Unii dintre acestia cer doar clarificarea unor clauze din contract sau explicarea unor decizii luate de instituția de credit. (mai mult…)

    Continuare
  • Negocierile consumatori-bănci în pandemie: De la zeci de Lei, la zeci de mii de Euro

    De la începutul anului și până acum au fost finalizate prin împăcarea părților 300 de negocieri, dintre care 294 cu băncile și 6 cu IFN-urile. Plaja valorică a beneficiilor obținute este foarte mare: de la beneficii mai mici de 100 de lei, cazuri în care consumatorii au semnalat mai mult probleme de principiu în relație cu banca, până la ștergerea integrală a datoriilor către bancă. Înregistrăm un nou record valoric pentru negocierea unui contract în Euro: o datorie de 60.000 de Euro ștearsă integral de bancă.  Pentru că în vara acestui an băncile au încurajat consumatorii să se adreseze CSALB, am vrut să vedem care sunt impresiile consumatorilor, în câteva dintre cazurile soluționate. Le aflați din comunicatul atașat, precum și modul în care strategiile băncilor sunt percepute de conciliatorii Centrului. (mai mult…)

    Continuare
  • Rezultate slabe pentru IFN-uri

    Concilierile dintre Instituțiile Financiare Nebancare (IFN) şi clienţii acestora au rezultate slabe, chiar și după cinci ani de la înființarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Deși cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decât anul trecut, Instituțiile Financiare Nebancare au acceptat spre negociere doar 22 de solicitări ale consumatorilor. Dintre acestea, doar în cinci cazuri negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților, de peste 55 de ori mai puțin decât în cazul băncilor. Din păcate, doar două IFN-uri au acceptat anul acesta să intre în negocieri cu consumatorii în cadrul CSALB. (mai mult…)

    Continuare