Raport CSALB 30.06.2017
- aug. 01, 2017
- In Rapoarte CSALB
În prima jumătate din acest an, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a gestionat 162 de cereri conforme primite de la cosumatorii care au reclamat un litigiu cu o bancă sau cu un IFN cu sediul în România.
În primele 6 luni ale anului 2017 au fost înregistrate:
- 4.300 (aproximativ) de solicitări telefonice adresate de către consumatori;
- 416 solicitări scrise:
- 162 dintre solicitările scrise au fost conforme;
- 246 au fost întrebări sau solicitări de informații diverse/generale la care Secretariatul de Procedură a răspuns în scris;
- 8 cereri neconforme.
Modalitatea de transmitere a cererilor conforme:
- 108 au fost transmise via e-mail;
- 29 au fost aduse și înregistrate de consumatori la sediul CSALB;
- 25 au fost trimise de consumatori prin poștă.
Clasificarea celor 162 de cereri conforme:
- 39 transformate în dosare (2 dosare au fost conexate; 5 dosare formate în acest an provin din cereri înregistrate la finalul anului trecut);
- 23 în faza de filtru (verificarea documentelor);
- 105 clasate;
Evidența celor 38 dosare gestionate prin procedura de conciliere:
- 15 hotărâri pronunțate;
- 7 încheieri pronunțate;
- 5 dosare preliminare;
- 9 dosare în faza de discuții/ședințe cu părțile;
- 1 hotărâre de inadmisibilitate;
- 1 dosar în care comerciantul s-a retras din procedură.
NOTĂ:
Interesul și nivelul de conștientizare ale consumatorilor față de CSALB au crescut față de anul trecut. Rezultatele sunt mai bune în primele 6 luni din 2017, față de întreg anul 2016, conform cifrelor comparate:
În 10 luni de activitate în 2016 (martie – decembrie) s-au înregistrat:
- 235 de cereri conforme – 23,5 cereri pe lună;
- 46 dosare – 4,6 dosare pe lună;
- 26 solicitări neconforme – 2,6/lună.
În primele șase luni din 2017 s-au înregistrat:
- 162 cereri – 27 de cereri pe lună;
- 38 dosare – 6,33 de dosare pe lună;
- 8 cereri neconforme – 1,33/lună.
Cererile consumatorilor se înscriu în următoarea tipologie de solicitări:
- restituirea comisionului de risc perceput pentru un credit;
- rescadențarea/reeșalonarea creditului;
- diminuarea ratei lunare, în situațiile în care consumatorul apreciază că ratele lunare au fost mărite de comerciant în mod abuziv;
- returnarea comisionului de administrare, a comisionului de monitorizare ori a altor categorii de comisioane care, în percepția consumatorilor, au fost reținute în mod nejustificat;
- restituirea sumei ce a rezultat din mărirea marjei dobânzilor în mod excesiv, în accepțiunea consumatorilor;
- reducerea marjei dobânzii și înghețarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit (în CHF);
- nerespectarea condițiilor contractuale de către comercianți, ceea ce a condus la declararea creditului ca fiind scadent anticipat;
- calcularea și plata ratelor în lei, la cursul de schimb valutar de la data încheierii contractului;
- eliminarea unor clauze calificate de către consumatori ca fiind abuzive, privind aplicarea de dobânzi penalizatoare;
- radierea înregistrărilor din Biroul de credit etc.
Principalele motive de clasare a unor cereri conforme invocate de comercianți:
- comercianții nu aparțin categoriei celor a căror activitate este reglementată de BNR, conform prevederilor OG nr.38/2015 (creanțe cesionate);
- petenții nu sunt consumatori conform definiției date de OG nr.21/1992;
- comerciantul refuză soluționarea prin proceduri SAL, motivele fiind:
- existența unui dosar în instanța de judecată unde se asteaptă o soluție/hotărâre judecătorească definitivă;
- s-au depus deja toate eforturile de soluționare (apreciază comerciantul);
- contractul este în acord cu dispozițiile legale (apreciază comerciantul);
- se încearcă soluționarea amiabilă directă între consumator și comerciant;
- s-au făcut mai multe oferte, toate refuzate de consumator (înainte să se adreseze CSALB);
- au fost inițiate procedurile de executarea silită;
- lipsa de fond a solicitării consumatorului (apreciază comerciantul);
- nemotivat.
Cauta
Categorii de interes
- Aparitii in presa (61)
- Articole Educatie Financiara (31)
- Caravana CSALB (23)
- Cariere (1)
- Comunicate de presa (103)
- Evenimente (19)
- Informari (12)
- Intrebari si raspunsuri (19)
- Rapoarte CSALB (34)
- Transparență (2)
- Uncategorized @ro (1)