În lunile de vară consumatorii au trimis către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) cu 50% mai multe cereri decât în perioada similară din anul anterior, iar numărul negocierilor dintre consumatori și bănci este cu 60% mai mare decât în lunile iunie, iulie și august din 2023. Aproximativ 2.500 de cereri au trimis consumatorii de la începutul anului și s-au derulat până în prezent 720 de negocieri. În cele mai multe cazuri consumatorii au solicitat băncilor: restituirea unor sume percepute în trecut sub formă de comisioane; soluționarea amiabilă a litigiilor aflate pe rolul instanțelor; ajutorul instituției financiare în cazurile de fraudă și înșelăciune în care au căzut victime consumatorii.
În cele mai multe cazuri consumatorii au solicitat băncilor:
- restituirea unor sume percepute în trecut sub formă de comisioane;
- soluționarea amiabilă a litigiilor aflate pe rolul instanțelor;
- ajutorul instituției financiare în cazurile de fraudă și înșelăciune în care au căzut victime consumatorii.
Consumatorii pot obține restituiri de sume mai mari decât cele solicitate
Florica O., Craiova: Am contractat un credit de 18.000 de lei pentru care reclam majorarea nejustificată a dobânzii variabile și comisioanele încasate de bancă, precum comisionul de acordare credit, de administrare și de urmărire riscuri. Solicit 2.000 de lei, reprezentând sumele încasate în temeiul acestor comisioane. Soluție acceptată de părți în cadrul CSALB: Banca acordă o despăgubire totală de 920 de euro și va transfera echivalentul în lei în contul indicat de consumator.
Consumatorii renunță la procesele din instanță după ce se înțeleg amiabil cu băncile
Mariana H., Botoșani: Am solicitat în instanță, în două dosare distincte, constatarea caracterului abuziv al comisionului de acordare a creditului. În cadrul cererii trimise către CSALB, solicit restituirea sumei de 7.500 de euro, precum și 3.500 de lei pentru cheltuieli de judecată. Soluție acceptată de părți în cadrul CSALB: Banca acordă o despăgubire de 8.200 de euro, precum și 5.000 de lei cheltuieli de judecată. Reclamanții trebuie să depună în instanță, până la primul termen de judecată, cererile de renunțare la proces.
Fraudarea conturilor poate fi soluționată amiabil și în cazul firmelor
Firma din domeniul comerțului cu amănuntul: Am accesat un link cu o reclamă înșelătoare care se folosea de numele unei companii de stat. După aceea, din contul societății s-au făcut mai multe tranzacții neautorizate. Am sesizat imediat banca pentru blocarea contului și a cardurilor. Soluție acceptată de părți în cadrul CSALB: Banca acordă din sume proprii, ca decizie comercială, echivalentul în lei a 23.000 de euro, fără ca prin aceasta să se înțeleagă că ar avea vreo culpă în legătură cu operațiunile efectuate în contul societății. În situația în care societatea recuperează prejudiciul ca urmare a demersurilor legale efectuate, se obligă să restituie băncii suma acordată ca despăgubire-decizie comercială.