Numărul de cereri înregistrate în primele trei luni ale anului (916 cereri) arată o ușoară scădere față de perioada T1 2024 (943 cereri) cu aproximativ 3% în anul curent. Unii consumatori au continuat să întâmpine dificultăți reale de plată, iar aceste circumstanțe justificate au presupus identificarea unor soluții de reechilibrare a obligațiilor contractuale (solicitările fiind trimise direct creditorilor sau fiind formulate prin intermediul CSALB).
Din totalul cererilor primite până la finalul T1 2025, 723 adresau diverse spețe în relația cu banca, în vreme ce 193 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile.
Astfel, ponderea cererilor adresate IFN-urilor a scăzut ușor sub valoarea din perioada de referință a anului trecut: de la 32% din total/T1 2024, până la aproximativ 21% din total/T1 2025.
Complementar, ponderea cererilor adresate băncilor prezintă o creștere în cele două perioade comparate: 68% din total/la final de T1 2024, respectiv 79% din total/T1 2025.
În acest perimetru statistic precizăm și faptul că, în primele trei luni ale acestui an, cererile de radiere a înregistrărilor din Biroul de Credit (BC) au cunoscut o evoluție descrescătoare față de cea a anului trecut.
La sfârșitul T1 2025, se înregistrează un număr de doar 155 cereri de ștergere a înregistrărilor din BC (77 în raport cu băncile + 78 în raport cu IFN-urile), numărul acestui tip de cereri înregistrat la finalul T1 2024 fiind de 344. Reamintim că cererile care au ca obiect probleme referitoare la Biroul de Credit, programul Prima Casă, creditele cesionate sunt în majoritate clasate deoarece, în fiecare dintre aceste cazuri există legislație specială aplicabilă, iar marjele reale de negociere sunt foarte limitate sau este imposibilă o astfel de negociere.
Numărul total de dosare constituite la finalul T1 2025 a ajuns la 189. 1 dosar s-a format în relație cu un IFN, iar 188 au fost formate în relația cu băncile. Comparativ, în primele trei luni ale anului 2024 s-au format 241 dosare, ceea ce înseamnă o reducere cu 22% în anul curent a acestui indicator statistic. Dintre dosarele formate în acest an și soluționate până la finalul perioadei de referință, 143 s-au finalizat printr-o hotărâre (părțile au acceptat soluția propusă de conciliator), alte 39 dosare aflându-se în curs de procesare (la finalul T1 2025). În 2 dosare una dintre părți a refuzat soluția propusă de conciliator și s-a pronunțat o încheiere, iar în 5 dosare una dintre părți s-a retras.
Numărul hotărârilor din primul trimestru al acestui an este de 143, comparativ cu situația din perioada similară a anului anterior, când se înregistrau 188 hotărâri (în cele două perioade analizate, T1 2025 și T1 2024, ponderea hotărârilor din totalul soluțiilor este de 99%/T1 2025, respectiv 98%/T1 2024).
Totodată, până la finalul T1 2025, 57 cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii), respectiv 35 de cereri soluționate amiabil în relația cu băncile și 22 de cereri soluționate amiabil de către IFN-uri.
La finalul T1 din acest an, au fost înregistrate 80 de solicitări telefonice, iar un număr de 93 persoane/consumatori au accesat chat-ul de pe site-ul CSALB.