Serviciile CSALB continuă să fie accesate de consumatorii români, nivelul cererilor înregistrate în 2023 fiind mai mare față de cel din anul 2022 (2.932 cereri în comparație cu un total de 2.627 cereri în anul 2022, media săptămânală este mai mare în 2023, cu 56 de cereri/săptămână vs. 50 cereri/săptămână în anul 2022).
I.Referitor la constituirea CSALB
- 1.Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înființată în baza Ordonanței Guvernului nr. 38/2015, privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, ce transpune la nivel național Directiva 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor (SAL) în materie de consum, precum și Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor (SOL) în materie de consum.
- 2.Activitatea CSALB se desfășoară pe următoarele coordonate:
- activitatea administrativă – referitoare la organizarea și funcționarea CSALB ca entitate juridică;
- activitatea operațională – referitoare la organizarea și desfășurarea activității de derulare a procesului de soluționare alternativă a litigiilor.
II. Activitatea administrativă a CSALB
1. Activitatea Colegiului de Coordonare
Principala sarcină a Colegiului, a carui activitate este desfășurată în baza Regulamentului de Organizare a CSALB și de funcționare a Colegiului de Coordonare, este de coordonare și supraveghere a activității administrative a Centrului. Astfel, membrii Colegiului de Coordonare au atribuții de aprobare și modificare a procedurilor de soluționare, de aprobare a conciliatorilor, a bugetului de venituri și cheltuieli etc.
Membrii acestuia nu sunt implicați în activitatea operațională a Centrului (examinarea și soluționarea litigiilor fiind efectuată în mod exclusiv de către conciliatori), sarcina acestora fiind de asigurare a faptului că CSALB are suficiente resurse pentru a-și desfășura activitatea în mod eficient și independent.
Colegiul de Coordonare a desfășurat următoarea activitate (repere majore în 2023):
- asigurarea desfășurării în continuare a tuturor activităților (conciliere, ședințele Colegiului de Coordonare în format fizic sau via e-mail, activitatea de comunicare, prezența angajaților la sediu, întâlniri cu comercianții/colaboratorii etc.);
- continuarea desfășurării activității de comunicare prin diverse mijloace adaptate scopului/misiunii CSALB, precum și asigurarea condițiilor necesare pentru dezvoltarea/extinderea acestei activități și pe canalele social-media: FaceBook, Instagram, Youtube, LinkedIn, TikTok;
- continuarea acțiunii în contencios administrativ, înregistrată pe rolul Curții de Apel București sub numărul de dosar: 6047/2/2018, având ca obiect contestația CSALB împotriva Deciziei nr. 2377/DA/31.05.2018, emise de către Ministerul Economiei cu privire la înscrierea CSALB pe lista entităților SAL din România – procesul este în curs de derulare, iar instanța s-a pronunțat pe fond (după 4 ani și 3 luni, în data de 11.11.2022 à acțiunea în contencios administrativ a fost respinsă. Hotărârea motivată a fost comunicată în data de 17.10.2023, iar CSALB a promovat recurs în data de 31.10.2023);
- aprobarea situațiilor financiare încheiate la 31.12.2022 și informare cu privire la raportul de audit pentru anul 2022;
- alegerea noului Președinte al Colegiului de Coordonare pentru un mandat de 1 an.
2. Activitatea de comunicare, promovare, informare și educare financiară a CSALB
Activitatea de comunicare se realizează pe următoarele paliere (conform strategiei de comunicare a CSALB):
- comunicarea cu băncile și IFN-urile (comercianții);
- comunicarea cu consumatorii;
- comunicarea cu media;
- comunicarea cu stakeholders;
- comunicare cu conciliatorii;
- organizarea de întâlniri de lucru cu conciliatorii, ori de câte ori este necesar, în cadrul procesului de actualizare/revizuire a Regulamentului Secretariatului de Procedură și a procedurilor SAL, pe măsura desfășurării activității de soluționare amiabilă a litigiilor;
- organizarea de întâlniri de lucru cu reprezentanții băncilor comerciale (întâlniri bilaterale) pentru îmbunătățirea activității de soluționare alternativă a litigiilor.
2.1. Activitatea de comunicare și promovare a CSALB
Comunicarea și informarea consumatorilor și comercianților despre CSALB se realizează prin intermediul următoarelor canale:
- comunicarea pe canalele media tradiționale (TV, Radio, Presă scrisă, Presă online, Blogging);
- comunicarea pe canale alternative (afișaj stradal);
- comunicarea pe canale proprii: Site, Facebook, Linkedin, Youtube, Instagram, Tik-Tok;
- organizarea de/participarea la/ conferințe, seminare, dezbateri (inclusiv online) etc.;
- comunicarea prin intermediul băncilor comerciale (prin metode online și offline: pliante, postere, stickere, producții video);
- comunicarea prin intermediul ANPC (prin comisariatele județene);
- comunicarea prin intermediul asociațiilor de consumatori.