În primele nouă luni din 2023, 917 consumatori au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală soluție acceptată de ambele părți în 475 de cazuri) ori au ajuns la o înțelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB (în 442 de cazuri). Situația este mai bună decât cea din 2022 (creștere cu 11%) când, în aceeași perioadă de timp, 823 români s-au aflat într-una dintre aceste două situații. În primele trei trimestre ale anului au fost închise 184 de procese în instanță, pentru că părțile au dorit și au reușit să găsească o soluție amiabilă în cadrul CSALB.
Începând cu T1 2020 și persoanele juridice se pot adresa CSALB pentru probleme legate de serviciile de plată și emiterea de monedă electronică. CSALB a primit 5 astfel de solicitări în perioada de referință, însă instituțiile financiare cărora le erau adresate au refuzat 4 dintre ele, o singură cerere fiind transformată în dosar, dar finalizată cu încheiere.
Numărul de cereri înregistrate în perioada T3 2023 (2.209 de cereri) arată o creștere față de perioada T3 2022 (2.002 cereri) cu aproximativ 10% în anul curent. Evoluția organică se datorează și lunilor marcate de creșterea generalizată a prețurilor (în special după declanșarea războiului din iminenta apropiere a României), precum și de evoluția indicilor ROBOR și IRCC, în funcție de care se calculează ratele lunare ce trebuie plătite, în cazul creditelor cu dobândă variabilă. Mulți consumatori întâmpină dificultăți reale de plată, iar aceste circumstanțe justificate necesită identificarea unor soluții de reechilibrare a obligațiilor contractuale (solicitările fiind trimise direct creditorilor sau fiind formulate prin intermediul CSALB).
Din totalul cererilor primite până la finalul T3 2023, 1.410 adresau diverse spețe în relația cu banca, în vreme ce 799 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile.
Astfel, față de finalul T3 2022, ponderea cererilor adresate IFN-urilor se situează aproximativ la același nivel: de la 34,8% din total/2022, până la 36% din total/2023.
Complementar, ponderea cererilor adresate băncilor se menține și ea la un nivel similar în cele două perioade comparate: 65,2% din total/la final de T3 2022, respectiv 64% din total/la final de T3 2023.
În acest perimetru statistic precizăm și faptul că, în primele nouă luni ale acestui an, cererile de radiere a înregistrărilor din Biroul de Credit (BC) au cunoscut o evoluție similară anului trecut.
La sfârșitul T3 2023, se înregistrează un număr de 949 cereri de ștergere a înregistrărilor din BC (305 în raport cu băncile + 644 în raport cu IFN-urile), numărul acestui tip de cereri înregistrat la finalul T3 2022 fiind de 998. Reamintim că cererile care au ca obiect probleme referitoare la Biroul de Credit, programul Prima Casă, creditele cesionate sunt în majoritate clasate deoarece, în fiecare dintre aceste cazuri există legislație specială aplicabilă, iar marjele reale de negociere sunt foarte limitate sau este imposibilă o astfel de negociere.
Numărul total de dosare constituite la finalul T3 2023 a ajuns la 575, dintre care 571 au fost formate în relația cu băncile, în vreme ce la nivelul IFN-urilor au fost constituite doar 4 dosare (comparativ, în primele nouă luni ale anului 2022 s-au format 506 dosare, ceea ce înseamnă o creștere cu 14% în anul curent). Dintre dosarele formate în acest an și soluționate până la finalul perioadei de referință, 475 s-au finalizat printr-o hotărâre (părțile au acceptat soluția propusă de conciliator), alte 60 dosare aflându-se în curs de procesare. În 36 dosare una dintre părți a refuzat soluția propusă de conciliator și s-a pronunțat o încheiere, iar în 4 dosare una dintre părți s-a retras.
Ponderea dosarelor soluționate și finalizate printr-o hotărâre (prin împăcarea părților) depășește perioada similară a anului trecut. Numărul hotărârilor din acest an este de 475, comparativ cu situația din perioada similară a anului anterior, când se înregistrau doar 395 hotărâri (creștere cu 20% în acest an).
Totodată, până la finalul T3 2023, 442 cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii), respectiv 147 de cereri soluționate amiabil în relația cu băncile și 295 cereri soluționate amiabil de către IFN-uri.
La finalul T3 din acest an, au fost înregistrate aproximativ 1.700 de solicitări telefonice, iar un număr de 285 persoane/consumatori au accesat chat-ul de pe site-ul CSALB.