În prima jumătate a anului 2024 românii au trimis aproape 1.900 de cereri de negociere cu băncile și IFN-urile. Sunt cu 20% mai multe decât în prima jumătate a anului 2023.
Numărul dosarelor de negociere (cereri acceptate de bănci) a ajuns la 524, în creștere cu 24% față de S1 2023. Creșterea este și mai mare în cazul hotărârilor (+31%). Au fost 444 de împăcări între consumatori și bănci, după acceptarea soluției propuse de conciliatori de către ambele părți. Scăderea numărului de soluționări directe (172 de cazuri vs 290 cazuri în S1 2023) și creșterea numărului de dosare arată faptul că în prima jumătate a acestui an băncile au preferat să rezolve mai multe probleme semnalate de propriii clienți în cadrul CSALB decât chemându-i pe aceștia la bancă, pentru o rezolvare directă.
În primele șase luni din 2024, 458 consumatori au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală ó soluție acceptată de ambele părți în 444 de cazuri) ori au ajuns la o înțelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB (în 172 de cazuri).
În primele șase luni ale anului au fost închise 68 de procese în instanță, pentru că părțile au dorit și au reușit să găsească o soluție amiabilă în cadrul CSALB.
Numărul de cereri înregistrate în primele șase luni ale anului (1.892 de cereri) arată o creștere față de perioada S1 2023 (1.572 cereri) cu aproximativ 20% în anul curent. Menținerea inflației pe un trend gradual descrescător, precum și menținerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR și IRCC, în funcție de care se calculează ratele lunare ce trebuie plătite în cazul creditelor cu dobândă variabilă, au constituit contextul în care unii consumatori au continuat să întâmpine dificultăți reale de plată, iar aceste circumstanțe justificate au presupus identificarea unor soluții de reechilibrare a obligațiilor contractuale (solicitările fiind trimise direct creditorilor sau fiind formulate prin intermediul CSALB).
Din totalul cererilor primite până la finalul S1 2024, 1.318 adresau diverse spețe în relația cu banca, în vreme ce 574 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile.
Astfel, ponderea cererilor adresate IFN-urilor a scăzut ușor sub valoarea din perioada de referință a anului trecut: de la 35% din total/S1 2023, până la aproximativ 30% din total/S1 2024.
Complementar, ponderea cererilor adresate băncilor prezintă o ușoară creștere în cele două perioade comparate: 65% din total/la final de S1 2023, respectiv 70% din total/S1 2024.
În acest perimetru statistic precizăm și faptul că, în primele șase luni ale acestui an, cererile de radiere a înregistrărilor din Biroul de Credit (BC) au cunoscut o evoluție asemănătoare cu cea de anului trecut.
La sfârșitul S1 2024, se înregistrează un număr de 669 cereri de ștergere a înregistrărilor din BC (249 în raport cu băncile + 420 în raport cu IFN-urile), numărul acestui tip de cereri înregistrat la finalul S1 2023 fiind de 628. Reamintim că cererile care au ca obiect probleme referitoare la Biroul de Credit, programul Prima Casă, creditele cesionate sunt în majoritate clasate deoarece, în fiecare dintre aceste cazuri există legislație specială aplicabilă, iar marjele reale de negociere sunt foarte limitate sau este imposibilă o astfel de negociere.
Numărul total de dosare constituite la finalul S1 2024 a ajuns la 524, formate doar în relația cu băncile (comparativ, în primele șase luni ale anului 2023 s-au format 422 dosare, ceea ce înseamnă o creștere cu 24% în anul curent). Dintre dosarele formate în acest an și soluționate până la finalul perioadei de referință, 444 s-au finalizat printr-o hotărâre (părțile au acceptat soluția propusă de conciliator), alte 57 dosare aflându-se în curs de procesare. În 14 dosare una dintre părți a refuzat soluția propusă de conciliator și s-a pronunțat o încheiere, iar în 9 dosare una dintre părți s-a retras.
Ponderea dosarelor soluționate și finalizate printr-o hotărâre (prin împăcarea părților) depășește perioada similară a anului trecut. Numărul hotărârilor din acest an este de 444, comparativ cu situația din perioada similară a anului anterior, când se înregistrau doar 339 hotărâri (creștere cu 31% în acest an).
Totodată, până la finalul S1 2024, 172 cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii), respectiv 91 de cereri soluționate amiabil în relația cu băncile și 81 cereri soluționate amiabil de către IFN-uri.
La finalul S1 din acest an, au fost înregistrate 1.224 de solicitări telefonice, iar un număr de 210 persoane/consumatori au accesat chat-ul de pe site-ul CSALB.