RECOMANDARI SI RASPUNSURI

ROBOR-IRCC

„Trecerea de la ROBOR la IRCC s-a făcut pe bandă rulantă” Bogdan Neacșu, Președintele Asociației Române a Băncilor și al CEC Bank, în dialog cu Emilia Olescu, redactor-șef al cotidianului BURSA

REFINANȚARE

Soluție pentru împrumuturile greșite: refinanțarea cu dobândă fixă. Florin Dănescu, Președinte executiv al ARB, în dialog cu Denis Ciulinaru, realizator TV și radio

PLATA CU CARDUL

De ce plata cu cardul este mai eficientă decât cea cu cash. Vladimir Kalinov, Vicepreședinte Raiffeisen Bank, în dialog cu Cristian Pavel, director editorial Universul Juridic și redactor șef Legal Magazin

NEGOCIERE

Negocierea cu banca durează, în medie, 25 de zile. Alexandru Păunescu, Directorul juridic al BNR și reprezentantul BNR în cadrul CSALB, în dialog cu Dan Popa, senior editor al Hotnews.ro

ÎNȚELEGERE CU BANCA

„Băncile trebuie să-și înțeleagă clienții care trec prin momente dificile” Bogdan Neacșu, Președintele Asociației Române a Băncilor și al CEC Bank, în dialog cu Emilia Olescu, redactor-șef al cotidianului BURSA

COMPROMIS

„Consumatorii să aibă în minte un compromis când negociază cu banca.” Alexandru Păunescu, Directorul juridic al BNR și reprezentantul BNR în cadrul CSALB, în dialog cu Dan Popa, senior editor al Hotnews.ro

CREDITARE RESPONSABILĂ

Creditarea responsabilă este și în sarcina consumatorului, nu doar a băncii. Roxana Hidan, vicepreședinte OTP Bank, în dialog cu Norel Moise, redactor șef Piața Financiară

RESPONSABILITATE

Dragostea nu este să faci cadouri pe care nu ți le permiți și pentru care te împrumuți. Nicolae Andreica, director în cadrul ING Bank, în dialog cu Cătălin Bălan, comunicator CSALB, fost jurnalist

ASIGURĂRI

De ce nu este adevărat mitul că asigurările sunt scumpe? Vladimir Kalinov, Vicepreședinte Raiffeisen Bank, în dialog cu Cristian Pavel, director editorial Universul Juridic și redactor șef Legal Magazin

CRIZE FINANCIARE

În cazul unei crize financiare CSALB poate amortiza șocurile. Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB, Profesor Universitar, în dialog cu Vasile Coman, fondator Bancherul.ro

ATRIBUTELE UNUI CREDIT

Creditul este conflictul dintre nevoie și posibilitate. Florin Dănescu, Președinte executiv al ARB, în dialog cu Denis Ciulinaru, realizator TV și radio

BUGETUL FAMILIEI

O familie sănătoasă își face bugete financiare. Roxana Hidan, vicepreședinte OTP Bank, în dialog cu Norel Moise, redactor șef Piața Financiară

ECONOMISIRE

Nu avem scuze să nu punem bani deoparte. Nicolae Andreica, Director retail ING Bank, în dialog cu Cătălin Bălan, comunicator CSALB

ÎNCREDERE

Băncile doar aparent lucrează cu bani. Ceea ce este doar al lor, este încrederea. Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB, profesor universitar, în dialog cu Vasile Coman, fondator Bancherul.ro

DOBÂNDA FIXĂ

Cele mai avantajoase: creditele cu dobândă fixă acordate înainte de Martie, 2022. Dana Dima, vicepreședinte BCR, în dialog cu Adrian Negrescu, consultant financiar

PLAN FINANCIAR

Peste 60 de mii de consumatori au primit un diagnostic financiar pentru perioada următoare. Dana Dima, vicepreședinte BCR, în dialog cu Adrian Negrescu, consultant financiar

SUPRAÎNDATORARE

Românii nu au depășit etapa „cât de mult pot să mă împrumut?” Oana Ilaș, Director general adjunct Banca Transilvania, în dialog cu Cornel Dinu, fondator Banking News

DIGITALIZARE

Prezența băncilor în mediul rural va crește datorită digitalizării. Oana Ilaș, Director general adjunct Banca Transilvania, în dialog cu Cornel Dinu, fondator Banking News

DEPOZITUL BANCAR

Ce trebuie să știm când lăsăm banii pe mâna băncii? Flavia Popa, Secretar General BRD – Groupe Societe Generale, în dialog cu Constantin Rudnițchi, realizator radio-tv

IMPORTANȚA EDUCAȚIEI

Clienții educați sunt căutați de toate băncile. Doru Bulată, consilierul Președintelui Exim Banca Românească, în dialog cu Irina Chițu, analist financiar și manager Finzoom.ro

UTILITATEA CREDITULUI

Procesele consumatori vs bănci pot fi prevenite analizând utilitatea creditului. Valeriu Stoica, conciliator onorific CSALB, Profesor Universitar și avocat, în dialog cu Daria Niculcea, director executiv Juridice.ro

PROCES VS CONCILIERE

Banca și consumatorul renunță la „impunătoarea instanță” pentru a găsi echilibrul. Flavia Popa, Secretar General BRD – Groupe Societe Generale, în dialog cu Constantin Rudnițchi, realizator radio-tv

COPII EDUCAȚI FINANCIAR

Cum îi înveți pe copii să își administreze banii. Doru Bulată, consilierul Președintelui Exim Banca Românească, în dialog cu Irina Chițu, analist financiar și manager

INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ

Inteligența artificială nu poate înlocui mintea omului. Valeriu Stoica, conciliator onorific CSALB, Profesor Universitar și avocat, în dialog cu Daria Niculcea, director executiv Juridice.ro

CUM ȘTIU CE TIP DE CREDIT SE POTRIVEȘTE NEVOILOR MELE?

Primul lucru pe care trebuie să-l aveți în vedere este faptul că orice fel de împrumut la bancă ar trebui făcut doar în condițiile în care acesta reprezintă o nevoie ce nu poate fi gestionată într-un alt mod.

CELE MAI IMPORTANTE CLAUZE DIN CONTRACTUL DE CREDIT

În primul rând, puteți solicita orice fel de informație/explicație (referitoare la clauzele din contractul respectiv) din partea reprezentanților băncii/IFN-ului. Asigurați-vă că cereți toate detaliile pe care doriți să le știți cu privire la clauze, condițiile generale și costurile pentru diferite operațiuni pe care le puteți desfășura.

COSTUL CREDITULUI ȘI RESPONSABILITATEA BĂNCILOR

Este necesar să vă asigurați că aveți posibilitatea respectării pe termen lung a clauzelor contractului, așadar, ar trebui să aveți asigurată stabilitatea unui venit cel puțin egal cu cel pe care îl aveți la data contractării creditului.

CERERILE DE ȘTERGERE DIN BIROUL DE CREDIT

Orice înregistrare în BC, efectuată cu respectarea reglementărilor în domeniu, va rămâne în baza de date timp de 4 ani (de la ultima actualizare), indiferent dacă restanța a fost achitată între timp (4 ani de la achitarea integrală a creditului).

EXECUTAREA SILITĂ

Consumatorii nu trebuie să întârzie achitarea ratelor la credite cu mai mult de 90 de zile, deoarece în acel moment creditul este adus la scadență anticipată, iar banca poate să înceapă demersurile de recuperare a creanței sale.

UNDE PĂSTRĂM ECONOMIILE?

Reprezentanții băncilor comerciale recomandă consumatorilor cea mai sigură metodă de păstrare a economiilor.

DOBANDA CREDITULUI: FIXĂ SAU VARIABILĂ?

Dobânzile pot fi fixe sau variabile. Cum diferențiezi indicii ROBOR și IRCC? Recomandările CSALB către bănci.

Pentru mai multe informații, urmărește și următorul VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=4DsJfHnjIek

COMISIOANELE DINTR-UN CONTRACT DE CREDIT

Comisionul este suma de bani, procentuală sau fixă, pe care un consumator o plătește băncii pentru produsele și serviciile oferite. Valoarea comisioanelor diferă de la o bancă la alta și, alături de dobânzi, reprezintă o parte importantă a veniturilor acestora. Care sunt cele mai întâlnite comisioane?

MONEDA CREDITULUI

Consumatorii pot contracta credite atât în lei, cât și în valută, dar diferă condițiile de acordare a împrumuturilor (avansul și gradul de îndatorare). Dobânda la creditele în euro se calculează în funcție de Euribor + marja băncii, la care se adaugă riscul valutar.

AVANTAJELE CONCILIERII FAȚĂ DE INSTANȚĂ

CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 Curți de Apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor informațiile despre posibilitatea de soluționare amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri prin conciliere.

Pentru mai multe informații, urmărește și următorul VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=MllnU-SsLs8 

CUM COMPLETEZ O CERERE DE NEGOCIERE CU BANCA?

În cei peste șase ani de activitate operațională, CSALB a primit peste 11.000 de cereri din partea consumatorilor, adresate băncilor și IFN-urilor sau altor instituții financiare supravegheate și reglementate de Banca Națională a României.

CUM NEGOCIEM CU BANCA ÎN CADRUL CSALB?

Conciliatorii CSALB recomandă consumatorilor să fie flexibili în negociere, să plece de la premisa că ambele părți (atât banca, cât și consumatorul) doresc să obțină avantaje din negociere și să aibă așteptări rezonabile, susținute de documente justificative pentru situațiile invocate.

GRADUL DE ÎNDATORARE

Primul lucru de care este necesar să țineți cont în momentul în care doriți să contractați un serviciu sau produs financiar este gradul de îndatorare de la momentul respectiv. Gradul de îndatorare reprezintă acel procent din venitul lunar pe care instituția financiară consideră că un consumator îl poate aloca plății unei rate pentru credit.

CUM COMPLETEZ O CERERE DE NEGOCIERE CU BANCA?

În cei peste șase ani de activitate operațională, CSALB a primit peste 11.000 de cereri din partea consumatorilor, adresate băncilor și IFN-urilor sau altor instituții financiare supravegheate și reglementate de Banca Națională a României.

CUM NE AJUTĂ RAMBURSAREA ANTICIPATĂ?

Rambursarea anticipată reprezintă plata în avans a unei sume de bani, care se scade direct din soldul creditului – adică direct din ceea ce ai împrumutat. Nu se mai calculează dobânzi și comisioane, de aceea per total îți scad costurile totale. Sunt câteva lucruri de reținut în legătură cu rambursarea anticipată.

CONCILIEREA, DISPONIBILĂ ȘI PERSOANELOR JURIDICE

În relație cu persoanele juridice CSALB poate soluționa doar litigii care au ca obiect serviciile/instrumentele de plată sau emiterea de monedă electronică.