Raport privind activitatea de soluționare alternativă a litigiilor la data de 30.09.2018

Media lunară a dosarelor de conciliere din 2018 este de peste 5,5 ori mai mare decât media lunară a dosarelor din 2017.

În primele nouă luni din 2018, 252 de consumatori au primit decizii favorabile din partea băncilor sau IFN-urilor, față de doar 25 în perioada similară a anului trecut.

Aproape jumătate din totalul cererilor de conciliere dintre consumatori și instituțiile financiar-bancare înregistrate în primele nouă luni din 2018 (862 cereri conforme) s-au constituit în dosare (404 de dosare). Față de T3 2017, numărul de cereri conforme a crescut de 3,2 ori, iar numărul de dosare finalizate în favoarea ambelor părți a crescut de peste 10 ori.

În plus, tot mai mulți consumatori din țară au apelat la CSALB. De exemplu, dacă anul trecut ponderea cererilor venite din București-Ilfov depășea 52 de procente, anul acesta a scăzut la 34%, crescând în județe precum Prahova, Iași, Cluj, Dolj, Brașov și Constanța.

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a împlinit în septembrie 2018 doi ani și jumătate de activitate operațională.

La finalul primelor trei trimestre din acest an au fost înregistrate:

  • 4.500 de solicitări telefonice;
  • 580 de solicitări scrise, dintre care:
  • 862 cereri conforme;
  • 25 cereri neconforme;
  • 693 solicitări diverse de informații.

Clasificarea celor 862 cereri conforme:

  • 404 dosare constituite în T3 2018;
  • 104 în faza de filtru – se verifică documentele;
  • 63 dintre acestea au fost soluționate amiabil, direct între bancă și consumator, după sesizarea CSALB de către consumator;
  • 313 clasate – refuzate de bancă/IFN.

Clasificarea celor 404 dosare aflate în procedura cu soluție propusă:

  • 252 hotărâri pronunțate – părțile s-au înțeles (90% din soluțiile pronunțate);
  • 100 dosare în fază de discuții cu părțile;
  • 32 încheieri – părțile nu s-au înțeles (10% din soluțiile pronunțate;
  • 11 dosare preliminare – sunt în faza incipientă;
  • 9 dosare în care o parte s-a retras din procedură;

Modalitatea de transmitere a cererilor conforme:

  • 599 au fost transmise pe e-mail;
  • 134 au fost transmise prin aplicație (site);
  • 61 au fost trimise prin poștă;
  • 68 au fost aduse și înregistrate de consumatori la sediul CSALB.

Cele mai multe solicitări primite de la clienți se referă la:

  • Probleme cu creditele contractate – 90%
  • Diminuarea soldului creditului
  • Eliminarea unor comisioane (de administrare, de urmărire)
  • Eliminarea anumitor clauze contractuale
  • Probleme referitoare la executarea silită
  • Recalcularea dobânzii
  • Reeșalonarea, returnarea sau rescadențarea creditului
  • Repunerea în graficul de rambursare
  • Restituirea contravalorii unor comisioane (de administrare, de analiză, de risc, de urmărire)
  • Restituirea unor sume
  • Radierea din Biroul de Credit
  • Alte probleme – 10%
  • Depozite
  • Carduri de credit
  • Cont curent
  • Probleme cu transferurile bancare
  • Leasing

Principalele motive de clasare a unor cereri conforme sunt:

  • comercianții au refuzat soluționarea litigiului prin proceduri SAL:
    • pentru că au reușit să ajungă la o înțelegere directă cu consumatorul, în urma sesizării de către acesta a CSALB;
    • din cauza existenței unui dosar în instanța de judecată;
    • deoarece au fost inițiate procedurile de executarea silită;
    • încercând să contacteze direct consumatorul;
    • deoarece au făcut mai multe oferte, dar toate ofertele au fost refuzate de consumator (anterior sesizării de către consumator a CSALB);
  • au trecut mai multe de 90 zile de la data depunerii cererii, iar consumatorul nu a completat cererea cu datele/documentele necesare soluționării.

 

NOTĂ:

Interesul și nivelul de conștientizare ale consumatorilor față de CSALB au crescut față de anul trecut. Rezultatele la sfârșitul T3 al acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut sunt de peste trei ori mai bune la nivel de cereri înregistrate. Însă, dacă ne raportăm la dosarele deja finalizate, în 2018 vorbim de un număr de peste 10 ori mai mare decât în primele nouă luni din 2017.

T3 2018 este mai bun decât întreg anul 2017, iar acest lucru se poate observa din numărul mediu lunar de cereri și dosare gestionate de CSALB. Numărul de cereri și de dosare a crescut de 2 ori ori față de cele înregistrate, în medie, în 12 luni din anul 2017. De asemenea, media lunară a dosarelor din 2018 este de peste 5,5 ori mai mare decât media lunară a dosarelor din 2017.

Descarca raportul