I. Referitor la constituirea CSALB
- Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înființată în baza Ordonanței Guvernului nr. 38/2015, privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, ce transpune la nivel național Directiva 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor (SAL) în materie de consum, precum și Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor (SOL) în materie de consum.
- Activitatea CSALB se desfășoară pe următoarele coordonate:
- activitatea administrativă – referitoare la organizarea și funcționarea CSALB ca entitate juridică;
- activitatea operațională – referitoare la organizarea și desfășurarea activității de derulare a procesului de soluționare alternativă a litigiilor.
II. Activitatea administrativă a CSALB
1. Activitatea Colegiului de Coordonare
Colegiul de Coordonare asigură desfășurarea în bună regulă a activității administrative a CSALB. Membrii acestuia nu sunt implicați în activitatea operațională a Centrului (examinarea și soluționarea litigiilor fiind efectuată în mod exclusiv de către conciliatori), atribuțiile acestora vizând aprobarea și modificarea procedurilor de soluționare a litigiilor, de selecție/aprobare a conciliatorilor, a bugetului de venituri și cheltuieli etc.
Colegiul de Coordonare a desfășurat următoarea activitate (repere majore în 2024):
-
- asigurarea desfășurării în continuare a tuturor activităților (conciliere, ședințele Colegiului de Coordonare în format fizic sau via e-mail, activitatea de comunicare, prezența angajaților la sediu, întâlniri cu comercianții/colaboratorii etc.);
- continuarea desfășurării activității de comunicare prin diverse mijloace adaptate scopului/misiunii CSALB, precum și asigurarea condițiilor necesare pentru dezvoltarea/extinderea acestei activități și pe canalele social-media: FaceBook, Instagram, Youtube, LinkedIn, TikTok;
- finalizarea judecării recursului la Înalta Curte de Casație și Justiție/ÎCCJ, declarat de CSALB împotriva soluției pronunțate de către Curtea de Apel București pe fondul acțiunii în contencios administrativ (dosar nr. 6047/2/2018), acțiune inițiată în raport cu Ministerul Economiei care a fost substituit de către Ministerul Energiei pe parcursul procesului, prin efectul OUG nr. 212/28.12.2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative; acest proces a fost inițiat de CSALB în luna august 2018 și a avut ca obiect contestația împotriva Deciziei nr. 2377/DA/31.05.2018, emisă de către Ministerul Economiei, decizie prin care a fost refuzată solicitarea CSALB de a fi înscris pe lista entităților SAL din România, pentru motivul lipsei reprezentantului asociațiilor de consumatori din structura Colegiului de coordonare, motiv care nu putea fi imputat Centrului SAL Bancar sub nicio formă, acesta neavând nicio atribuție legală în sensul desemnării/nominalizării reprezentanților de către entitățile care constituie Colegiul de coordonare; Centrul nu și-a dorit sub nicio formă să rezolve această situație printr-un litigiu, dar nu i s-a lăsat nicio alternativă de rezolvare amiabilă a repetatelor solicitări de a fi înscris pe lista națională a entităților SAL; instanța de fond s-a pronunțat în data de 11.11.2022, după 4 ani și 3 luni de la data începerii procesului, în sensul respingerii acțiunii inițiate de CSALB; hotărârea motivată a Curții de Apel a fost comunicată în data de 17.10.2023, iar CSALB a promovat recurs în data de 31.10.2023; primul termen a fost programat pentru data de 26.11.2024, la ÎCCJ – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal; recursul s-a judecat la acel termen, iar ÎCCJ a amânat pronunțarea pentru data de 10.12.2024; ÎCCJ a respins ca nefondat recursul declarat de CSALB împotriva sentinței civile de fond nr. 222/11.11.2022; se așteaptă comunicarea motivării hotărârii de către instanța de recurs/ÎCCJ; la data primirii motivării, se vor analiza demersurile care trebuie întreprinse în continuare, în sensul înregistrării CSALB pe lista națională a entităților SAL;
- aprobarea situațiilor financiare încheiate la 31.12.2023 și informare cu privire la raportul de audit pentru anul 2023;
- alegerea noului Președinte al Colegiului de Coordonare pentru un mandat de 1 an;
- aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar pentru anul 2025 (BVC 2025).
2. Activitatea de comunicare, promovare, informare și educare financiară a CSALB
Activitatea de comunicare se realizează pe următoarele paliere (conform strategiei de comunicare a CSALB):
- comunicarea cu băncile și IFN-urile (comercianții);
- comunicarea cu consumatorii;
- comunicarea cu media;
- comunicarea cu stakeholders;
- comunicare cu conciliatorii;
- organizarea de întâlniri de lucru cu conciliatorii, ori de câte ori este necesar, în cadrul procesului de actualizare/revizuire a Regulamentului Secretariatului de Procedură și a procedurilor SAL, pe măsura desfășurării activității de soluționare amiabilă a litigiilor;
- organizarea de întâlniri de lucru cu reprezentanții băncilor comerciale (întâlniri bilaterale) pentru îmbunătățirea activității de soluționare alternativă a litigiilor.
2.1. Activitatea de comunicare și promovare a CSALB
Comunicarea și informarea consumatorilor și comercianților despre CSALB se realizează prin intermediul următoarelor canale:
- comunicarea pe canalele media tradiționale (TV, Radio, Presă scrisă, Presă online, Blogging);
- comunicarea pe canale alternative (afișaj stradal, campanie de educație financiară prin organizarea unei săli de educație financiară în sediul CSALB);
- comunicarea pe canale proprii: Site, Newsletter, outbound call-center CSALB, Facebook, Linkedin (pagină și profil), Youtube, Instagram, Tik-Tok;
- organizarea de/participarea la/ conferințe, seminare, dezbateri (inclusiv online) etc.;
- comunicarea prin intermediul băncilor comerciale (prin metode online și offline: pliante, postere, stickere, producții video);
- comunicarea prin intermediul instanțelor;
- comunicarea prin intermediul asociațiilor de consumatori.