Numărul total de dosare constituite la finalul T1 2024 a ajuns la 241, formate doar în relația cu băncile (comparativ, în primele trei luni ale anului 2023 s-au format 204 dosare, ceea ce înseamnă o creștere cu 18% în anul curent). Ponderea dosarelor soluționate și finalizate printr-o hotărâre (prin împăcarea părților) depășește perioada similară a anului trecut. Numărul hotărârilor din acest an este de 188, comparativ cu situația din perioada similară a anului anterior, când se înregistrau doar 149 hotărâri (creștere cu 26% în acest an).
În primele trei luni din 2024, 283 consumatori au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală ó soluție acceptată de ambele părți în 188 de cazuri) ori au ajuns la o înțelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB (în 95 de cazuri).
În primele trei luni ale anului au fost închise 57 de procese în instanță, pentru că părțile au dorit și au reușit să găsească o soluție amiabilă în cadrul CSALB.
Numărul de cereri înregistrate în primele trei luni ale anului (943 de cereri) arată o creștere față de perioada T1 2023 (884 cereri) cu aproximativ 7% în anul curent. Menținerea inflației pe un trend gradual descrescător, precum și menținerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR și IRCC, în funcție de care se calculează ratele lunare ce trebuie plătite în cazul creditelor cu dobândă variabilă, au constituit contextul în care unii consumatori au continuat să întâmpine dificultăți reale de plată, iar aceste circumstanțe justificate au presupus identificarea unor soluții de reechilibrare a obligațiilor contractuale (solicitările fiind trimise direct creditorilor sau fiind formulate prin intermediul CSALB).
Din totalul cererilor primite până la finalul T1 2024, 645 adresau diverse spețe în relația cu banca, în vreme ce 298 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile.
Astfel, ponderea cererilor adresate IFN-urilor a scăzut ușor sub valoarea din perioada de referință a anului trecut: de la 35% din total/T1 2023, până la aproximativ 32% din total/T1 2024.
Complementar, ponderea cererilor adresate băncilor prezintă o ușoară creștere în cele două perioade comparate: 65% din total/la final de T1 2023, respectiv 68% din total/T1 2024.
În acest perimetru statistic precizăm și faptul că, în primele trei luni ale acestui an, cererile de radiere a înregistrărilor din Biroul de Credit (BC) au cunoscut o evoluție similară anului trecut.
La sfârșitul T1 2024, se înregistrează un număr de 344 cereri de ștergere a înregistrărilor din BC (221 în raport cu băncile + 113 în raport cu IFN-urile), numărul acestui tip de cereri înregistrat la finalul T1 2023 fiind de 355. Reamintim că cererile care au ca obiect probleme referitoare la Biroul de Credit, programul Prima Casă, creditele cesionate sunt în majoritate clasate deoarece, în fiecare dintre aceste cazuri există legislație specială aplicabilă, iar marjele reale de negociere sunt foarte limitate sau este imposibilă o astfel de negociere.
Numărul total de dosare constituite la finalul T1 2024 a ajuns la 241, formate doar în relația cu băncile (comparativ, în primele trei luni ale anului 2023 s-au format 204 dosare, ceea ce înseamnă o creștere cu 18% în anul curent). Dintre dosarele formate în acest an și soluționate până la finalul perioadei de referință, 188 s-au finalizat printr-o hotărâre (părțile au acceptat soluția propusă de conciliator), alte 46 dosare aflându-se în curs de procesare. În 3 dosare una dintre părți a refuzat soluția propusă de conciliator și s-a pronunțat o încheiere, iar în 4 dosare una dintre părți s-a retras.
Ponderea dosarelor soluționate și finalizate printr-o hotărâre (prin împăcarea părților) depășește perioada similară a anului trecut. Numărul hotărârilor din acest an este de 188, comparativ cu situația din perioada similară a anului anterior, când se înregistrau doar 149 hotărâri (creștere cu 26% în acest an).
Totodată, până la finalul T1 2024, 95 cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii), respectiv 34 de cereri soluționate amiabil în relația cu băncile și 61 cereri soluționate amiabil de către IFN-uri.
La finalul T1 din acest an, au fost înregistrate 650 de solicitări telefonice, iar un număr de 122 persoane/consumatori au accesat chat-ul de pe site-ul CSALB.