Interesul consumatorilor față de CSALB este mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut, inclusiv ca efect al dificultăților financiare generate de pandemie. Rezultatele la sfârșitul T3 al acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut sunt cu 23% mai bune la nivel de cereri înregistrate. Dacă ne raportăm la cazurile rezolvate (prin hotărâri sau prin înțelegere amiabilă după sesizarea CSALB) situația este asemănătoare cu cea de anul trecut, fiind în scădere în cazul dosarelor de conciliere formate, dar în creștere din perspectiva înțelegerilor amiabile (directe) dintre instituțiile financiar-bancare și consumatori.
În primele nouă luni din 2020, 487 consumatori au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărârea finală acceptată de ambele părți) ori au ajuns la o înțelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB. Situația se apropie de cea din 2019 când, în aceeași perioadă de timp, 511 români s-au aflat în una dintre aceste două situații. Totodată, începând cu T1 2020, și persoanele juridice se pot adresa CSALB pentru probleme legate de serviciile de plată și emiterea de monedă electronică. CSALB a primit șase astfel de solicitări până acum, însă instituțiile financiare cărora le erau adresate și ar fi putut să intre în conciliere, au refuzat.
Aproape 2.050 de români s-au adresat Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) în primele nouă luni ale acestui an, pentru identificarea de soluții amiabile în relația cu băncile și IFN-urile. Față de primele nouă luni ale anului 2019 (1.676 de cereri în T3 2019), consumatorii au trimis cu peste 22% mai multe cereri.
Din totalul cererilor primite la finalul T3 2020, 1.557 adresau diverse spețe în relația cu banca, în vreme ce 491 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile.
Numărul total de dosare constituite la finalul T3 2020 a ajuns la 433, dintre care 411 au fost formate în relația cu băncile, în vreme ce la nivelul IFN-urilor au fost constituite 22 dosare. Dintre aceste dosare, 228 s-au finalizat printr-o hotărâre (părțile au acceptat soluția propusă de conciliator), alte 125 de dosare aflându-se în curs de procesare. În 59 dosare părțile au refuzat soluția propusă de conciliator și s-a pronunțat o încheiere, iar în 21 dosare părțile s-au retras din procedură.
Totodată, 259 de cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii), respectiv 211 de cereri soluționate amiabil în relația cu băncile și 48 cereri soluționate amiabil de către IFN-uri.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a împlinit în septembrie 2020 cinci ani de la înființare.
La finalul celui de-al treilea trimestru din acest an au fost înregistrate 4.585 de solicitări telefonice.
Situația cererilor pe bănci/IFN-uri este următoarea:
Bănci:
- 557 cereri conforme;
- 200 cereri neconforme;
- 680 solicitări diverse de informații.
Clasificarea celor 1.557 cereri conforme:
- 411 dosare constituite la finalul T3 2020;
- 113 cereri în faza de filtru – se verifică documentele;
- 211 cereri soluționate amiabil de părți, însă după sesizarea CSALB de către consumator;
- 840 cereri clasate.
Clasificarea celor 411 dosare aflate în procedura cu soluție propusă/conciliere:
- 223 hotărâri pronunțate – părțile s-au înțeles;
- 107 dosare în fază de discuții cu părțile;
- 51 încheieri – părțile nu s-au înțeles;
- 9 dosare preliminare;
- 21 dosare în care o parte s-a retras din procedură.
Modalitatea de transmitere a cererilor conforme:
- 110 au fost transmise prin aplicație (site);
- 365 au fost transmise pe e-mail;
- 50 au fost trimise prin poștă;
- 32 au fost aduse și înregistrate de consumatori la sediul CSALB.
IFN-uri:
- 491 de solicitări conforme;
Clasificarea celor 491 cereri conforme:
- 22 dosare constituite la finalul T3 2020;
- 201 cereri în faza de filtru – se verifică documentele;
- 48 cereri au fost soluționate amiabil de IFN – consumator, însă după sesizarea CSALB de către consumator;
- 220 clasate – refuzate de IFN-uri;
Clasificarea celor 22 dosare aflate în procedura cu soluție propusă/conciliere:
- 5 hotărâri pronunțate – părțile s-au înțeles;
- 9 dosare în fază de discuții cu părțile;
- 8 încheieri – părțile nu s-au înțeles;
- 0 dosare preliminare;
- 0 dosare în care o parte s-a retras din procedură.
Modalitatea de transmitere a cererilor conforme:
- 396 au fost transmise prin aplicație (site);
- 66 au fost transmise via e-mail;
- 15 au fost trimise prin poștă;
- 14 au fost aduse și înregistrate de consumatori la sediul CSALB.
Cererile consumatorilor se înscriu în următoarele tipologii:
- Probleme generate de produsele de creditare:
- Restituiri de sume (comisioane, dobânzi);
- Diminuare sold credit/datorie/rată ori anulare restanță;
- Reeșalonări/refinanțări/rescadențări;
- Renegociere/reechilibrare contract (inclusiv pentru motive de impreviziune);
- Găsirea unei soluții pentru rezolvarea problemelor (în general);
- Găsirea unei soluții pentru rezolvarea problemelor generate de pandemie;
- Conversie monedă acordare credit;
- Probleme cu polițele de asigurare (bancassurance);
- Recalculare dobânzi;
- Angajament de plată;
- Declararea scadenței anticipate;
- Biroul de Credit (radierea înregistrărilor din BC);
- Eliminarea anumitor clauze.
- Probleme de natură operațională:
- Probleme privind funcționarea bancomatelor (inclusiv restituiri sume);
- Probleme legate de transferurile bancare și restituiri de comisioane aferente tranzacțiilor;
- Restituiri de sume în cazul erorilor de procesare;
- Recuperări de sume transferate eronat de consumatori (internet banking);
- Clarificări ale modului de calcul pentru sumele retrase de bănci din contul cardului de credit;
- Alte probleme referitoare la carduri (anulare/modificare nume);
- Probleme referitoare la cursul valutar și dobânzi aplicate în cazul utilizării cardului în străinătate;
- Probleme referitoare la transferurile interbancare.
- Probleme referitoare la alte tipuri de activități:
- Probleme referitoare la executarea silită (suspendări/sistări);
- Solicitări pentru eliberarea unor documente (grafice rambursare, extrase etc.);
- Restituiri de sume poprite;
- Radierea ipotecii;
- Suspendarea ratelor (conform OUG 37/2020).
Clasarea cererilor se realizează în cazul în care comercianții au refuzat soluționarea litigiului prin proceduri SAL, iar motivele de clasare pot fi structurate pe mai multe categorii:
- Motive obiective (principale) – cererea vizează:
- ștergerea înregistrărilor raportate la Biroul de Credit;
- creditele de tip „Prima casă”;
- creanțe cesionate;
- prima de la stat din contractele de economisire – creditare.
- Motive ce țin de consumatori:
- alegerea unui comerciant care nu are activitatea reglementată de BNR;
- alegerea unui comerciant cu care nu se află în raporturi contractuale;
- nu s-au oferit informațiile/documentele necesare pentru soluționarea cererii.
- Alte motive:
- existența unui dosar în instanța de judecată;
- au fost inițiate procedurile de executare silită;
- comercianții au făcut mai multe oferte, dar toate ofertele au fost refuzate de consumator (anterior sesizării CSALB), iar comercianții își mențin punctul de vedere din răspunsul inițial transmis consumatorului.
NOTĂ:
Interesul consumatorilor față de CSALB este mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut, inclusiv ca efect al dificultăților financiare generate de pandemie. Rezultatele la sfârșitul T3 al acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut sunt cu 23% mai bune la nivel de cereri înregistrate. Dacă ne raportăm la cazurile rezolvate (prin hotărâri sau prin înțelegere amiabilă după sesizarea CSALB) situația este asemănătoare cu cea de anul trecut, fiind în scădere în cazul dosarelor de conciliere formate, dar în creștere din perspectiva înțelegerilor amiabile (directe) dintre instituțiile financiar-bancare și consumatori.
Situația de la finalul T3 2020 reflectă o medie lunară superioară atât mediei pe T3 2019, cât și mediei pe întregul an 2019, în ceea ce privește numărul de cereri și de cazuri soluționate în mod amiabil direct de către părți, dar după sesizarea CSALB.