COMUNICAT CSALB 20.06.2018 – CARAVANA CSALB IN CLUJ-NAPOCA
- iun. 20, 2018
- In Comunicate de presa
Specialiștii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) au fost prezenți, miercuri, 20 iunie, în Cluj-Napoca pentru a prezenta, în cadrul CARAVANEI CSALB, avantajele soluționării amiabile.
CARAVANA CSALB, un proiect ce constă în deplasarea unui grup de specialiști CSALB în principalele orașe ale țării, cu scopul de a ajuta consumatorii de produse financiar-bancare să găsească soluții pentru neînțelegerile pe care le au cu băncile sau IFN-urile, a ajuns în Cluj-Napoca.
Evenimentul, organizat în parteneriat cu Primăria Municipiului Cluj-Napoca, a adus în atenția clujenilor avantajele celor două proceduri pentru soluționarea diferendelor, respectiv concilierea sau arbitrajul.
Concilierea sau soluția propusă este o procedură gratuită pentru consumatori, din care părțile se pot retrage oricând. Procedura este mai flexibilă, marja de negociere dintre părți este mai mare, iar părțile pot refuza soluția sau o pot renegocia dacă există deschidere.
Arbitrajul sau soluția impusă este, de asemenea, o procedură gratuită pentru consumatori, însă, în cazul arbitrajului, aceasta se finalizează prin pronunțarea unei soluții care este obligatorie pentru ambele părți. Procedura este similară celei din instanțele de judecată, însă termenele sunt mai scurte, astfel încât speța să fie soluționată în maximum 90 de zile, și se pot fixa de comun acord. Părțile nu se mai pot retrage din procedură după constituirea Tribunalului Arbitral.
„Soluţionarea alternativă a litigiilor în domeniul financiar-bancar aduce numeroase beneficii, atât consumatorilor și comercianților, cât și instanțelor, prin degrevarea acestora. Soluționarea alternativă are o istorie îndelungată în Europa, însă în România CSALB a luat ființă în 2016. Cu toate acestea, putem spune că se bucură de o creștere constantă și de un interes tot mai mare venit din partea consumatorilor. Soluționarea alternativă vine cu beneficii în ceea ce privește costurile – e gratuită pentru consumatori – dar și în ceea ce privește timpul – dosarele sunt soluționate în maximum 90 de zile – și, în același timp, restabilește relațiile de încredere dintre consumatori și comercianți”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB), o entitate europeană non-profit, de interes public, își propune să rezolve în mod echilibrat, rapid și gratuit pentru consumatori diferendele dintre bănci şi clienții acestora, în afara instanţelor de judecată. Doar persoanele fizice pot sesiza CSALB.
Aproape 1.000 de persoane au transmis, până la jumătatea lunii iunie, solicitări scrise Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar, dintre care 507 au fost solicitări conforme, potrivit celor mai recente date. La acestea se adaugă alte 3.000 de solicitări și întrebări telefonice, arătând interesul tot mai mare al consumatorilor pentru soluționarea alternativă a litigiilor.